22 januari 2013

Kronprisessa Victoria

Det var för lite drygt två år sedan Kronprinsessan Victoria och Daniel gifte sig. Hela landet hamnade i någon slags eufori och deras bröllop var så fint och fullt med känslor. Man kan verkligen se kärleken i deras ögon. Vi har suttit på soffan vid tv hela denna dag och jag grät, så romantiskt det var.

Anledning att jag berättar allt detta nu är att jag hittade dessa bilder på datorn och tänker nu dela dem med er. Det var min bröllopspresent till Kronprinsessan. Jag funderade långt innan bröllopet om vad jag kan skicka åt någon som har allt. En miniatyr bröllopstårta, så klart! En kronprinsessa måste ha inte bara ett dockskåp utan ett helt slott i skala 1:12, det är jag nästan helt säker på.

Och då började jag räkna hur stort ett slott är för att kunna räkna ut hur stor tårtan borde vara. Att bestämma hur tårtan skulle se ut var det svåraste, men jag utgick från att om de flesta har 3 - 5 våningarstårta på sitt bröllop, så deras tårta måste vara på minst 9 våningar. Jag ville ha en elegant tårta som ska på något sätt symbolisera Sverige och här är resultatet. Därför är tårtan gjord med krokant teknik och har "marsipan" (lera :) i svenska färger och har 216 rosor och en krona på toppen. Det gick inte att grädda 9 våningar i ugnen som jag planerade innan utan det blev 7 på slutet. Det tog mig ganska långt tid att göra den men jag var glad att kunna skicka en överraskning till dem (jag och några tusental andra svenskboende :)
 
*********
 
 
Pre otprilike dve godine je bilo kraljevsko vencanje prestolonaslednice Svedske Princese Viktorije i  Princa Danijela. Cela zemlja se nalazila u nekoj vrsti euforije i njihovo vencanje je bilo tako lepo i prepuno emocija. Ljubav im je sijala iz ociju. Moja porodica je provela ceo taj dan uz tv prenos vencanja i svecanog rucka, i ja nisam mogla da se uzdrzim da ne zaplacem, toliko je bilo romanticno.
 
Razlog zasto ovo govorim su ove slike koje koje zelim da podelim sa vama. Ovo je bio moj poklon za vencanje Princezi Viktoriji. Cim sam cula za vencanje razmisljala sam sta bih mogla da posaljem nekom ko sigurno ima sve sto pozeli. Jednu minijaturnu svadbenu tortu, naravno! Jedna princeza sigurno ima ne samo kucicu za lutke vec citav dvorac u ovoj skali, u to sam prilicno sigurna.
 
Projekat sam zapocela racunanjem kojih dimenzija je dvorac tako da prema tim merama izracunam koliko velika bi bila torta. Najteze je bilo odluciti se kakvu tortu da napravim, jedino u sta sam bila sigurna je broj spratova. Ukoliko vecina na vencanju ima tortu na 3-5 sprata, njihova torta mora biti na najmanje 9 spratova. Zelela sam da napravim jednu elegantnu svadbenu tortu koja bi na neki nacin simbolizirala Svedsku i ovo je rezultat. Torta je radjena u krokant tehnici sa "marcipanom" odozgo (fimo lera :). Na njoj se nalaze svedske boje i 216 ruza kao i zlatna kruna na vrhu. Nazalost, nisam uspela da je napravim na 9 spratova kao sto sam prvo planirala, jer sam se bojala da bi gornji spratovi izgoreli prilikom pecenja. Zato ima samo 7 spratova. Bilo mi je potrebno zaista dosta vremena da je napravim ali mi je bilo zadovoljstvo sto sam bar na ovaj nacin mogla da im pozelim svu srecu u braku (ja i jos nekoliko hiljada drugih :)
 












4 kommentarer:

  1. Vilken idé och så fantastiskt bröllopstårta !
    Du är mästare och så många små rosor !
    Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Cecilia :) Rosorna var inte så svåra att göra, svårare var att göra rosetter för den minsta tårtan, att få väldigt tunn tråd.

      Radera
  2. Jättefin tårta, hoppas den fått en hedersplats på slottet! Jag kommer alltid minnas denna dagen, för vi gifte oss på samma dag =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer jag aldrig att få veta om den är på slottet. Men Tack-kort har jag fått i alla fall.
      Vad roligt att ni gifte er på samma dag. Då ska vi nästan göra en miniatyr kopia av er bröllopstårta, eller hur?

      Radera